28.03.2014 | 23:15
Tereza Čechová Humpolcová: Virtuální měny a korupce

Tereza Čechová Humpolcová: Virtuální měny a korupce

Článek se zabývá specifickými riziky vyplývajícími z přerušení sledovatelných osobních kontaktů při předávání úplatků, která mohou vést k prohloubení latentnosti, rozsahu a důsledkům tzv. velké korupce, zejména je-li spojena s financováním politických stran.

Virtuální měny a korupce

Virtual Currency and Corruption

Mgr. Tereza Čechová Humpolcová

Abstrakt. Článek se zabývá specifickými riziky vyplývajícími z přerušení sledovatelných osobních kontaktů při předávání úplatků, která mohou vést k prohloubení latentnosti, rozsahu a důsledkům tzv. velké korupce, zejména je-li spojena s financováním politických stran.

Klíčová slova: korupce, politická strana, virtuální měna, financování, podnikatelské prostředí

Abstract. The article deals with the specific risks arising from the interruption of observable personal contacts in the transmission of bribes, which may lead to increased latency, extent and consequences of the so-called grand corruption, especially when combined with the financing of political parties.

Keywords: corruption, political party, virtual currency, financing, business environment

1 České podnikatelské prostředí

Virtuální měny nejsou sice úplnou novinkou, ale pro většinu lidí i z oblasti byznysu jsou dosud věcí poměrně neznámou. Podíváme-li se na specifické podmínky českého podnikatelského prostředí, zejména vztahů některých firem k vedoucím pracovníkům veřejné správy a politickým stranám, kdy prakticky u všech veřejných zakázek velkého rozsahu existovala podezření na korupci, můžeme na základě dosud známých kauz dovodit, že jsou mnohdy doprovázeny paralelními nelegálními finančními toky. Donedávna by se takové tvrzení nepochybně stalo předmětem zpochybňování ze strany dotčených politických stran a zjevně nikoliv nestranných politiků a úředníků a možná pokud by mé tvrzení bylo adresné, by padlo i nějaké trestní oznámení. I nu, jak říká lidové přísloví, potrefená husa nejvíce křičí. V posledních dvou letech velké kauzy spjaté s korupcí významných politiků, které se staly veřejně známými, v nichž padla závažná obvinění a jejichž aktéři skončili před soudy, však dříve jen tušené souvislosti potvrdily. Je zjevné, že řada veřejných funkcionářů si prostě žije nad poměry svých legálních příjmů, stejně jako to, že výdaje některých politických stran zřejmě převyšují jejich příjmy. Je veřejným tajemstvím, že místa na kandidátkách do voleb jsou občas přidělována na základě výšky nelegálně obstaraných finančních prostředků. Zatímco u nás se minimálně po dobu funkčního období dvou bývalých vlád vedly diskuze o dohledu nad financováním politických stran a o tom, jak vylepšit zákon o střetů zájmů, aby přestal být bezzubý, které nevyústily v přijetí žádné účinné právní regulace, v jiných zemích je tomu poněkud jinak, např. ve Spojených státech amerických je velmi přísně upraven způsob poskytování příspěvku politickým stranám, tedy kdo a v jaké výši, resp. na jakou volební kampaň je může poskytnout stejně jako to, že politická strana nemůže např. reklamní služby nakupovat za jiné než tržní ceny. Obejít podobně přísné regulace je tedy obtížnější a může to být spojeno i se značným rizikem pro jeho aktéry. U nás je situace podstatně volnější a politická strana může nakupovat např. reklamní služby za ceny, které zdaleka neodpovídají reálným cenám na trhu. Můžeme spekulovat, zda poskytovatel takové služby je opravdu nadšeným přívržencem dané politické strany, nebo zda je rozdíl mezi fakturovanou a v zákulisí ústně dojednanou cenou služby vyplacen jak si bokem. To samozřejmě předpokládá existenci tajných fondů. Podobných příkladů bychom jistě nalezli více i v jiných oblastech. Například v oblasti zaměstnávání, kdy řada lidí formálně pracuje za minimální mzdu a zbytek je jim zaměstnavatelem vyplácen cash. Mnozí si jistě vzpomenou na kauzu krabice vína s necinkajícím obsahem, v níž byly místo lahve miliony v bankovkách, s níž byl policií zadržen jistý hejtman. Co mají všechny tyto případy společné a proč o nich hovořím, je to že se vždy jedná o nějaké peněžní plnění, které nelze v dané chvíli rozumně vysvětlit a budí přinejmenším silné podezření. Protože finanční toky v bezhotovostním platebním styku přes státem regulované finanční instituce lze vždy nějakým více či méně složitým a právem regulovaným způsobem dohledat, uchylují se ti, kteří o to nestojí, k předávání těchto finančních plnění z ruky do ruky. V době kdy u sebe prakticky každý nenosil mobilní telefon a kdy umístění GPS lokalizátoru na cizí vozidlo nebylo tak jednoduché, že by ho zvládlo i desetileté dítě, byla taková předání pro jejich aktéry v podstatě společenskou událostí a relativně bezpečná, neboť jejich sledování bylo pro policii časově, personálně, organizačně i kapacitně obtížné. Zjednodušeně se dá říci, že měla-li policie chytit jednu či několik ryb na ostatní ji už nestačily síly. Tato situace se významně změnila především masivními odposlechy a využíváním lokalizačních údajů o pohybu mobilních telefonů. Dříve relativně příjemné a nepříliš nebezpečné setkání u skleničky či večeře spojené s předáním finančního plnění za obstarání neoprávněné výhody či nevykonání úřední povinnosti a podobně, což jsou základní znaky trestného činu úplatkářství, se stalo nadmíru rizikovým podnikem.

2 Obrovský potenciál virtuální měny v oblasti korupce

Zatímco většina lidí dnes diskutuje o problematice bezpečnosti důvěryhodnosti a stability virtuálních měn, jen pár odborníků zabývajících se problematikou praní špinavých peněz a financování terorismu si alespoň z části uvědomuje jejich možná rizika vyplývající z anonymity, nebo spíše obtížné dohledatelnosti finančních toků. Protože absolutní anonymita dnes neexistuje, ani ve virtuálním světě. Je evidentní, že právě v oblasti korupce mají virtuální měny obrovský potenciál. Především tolik nevadí jejich případná menší bezpečnost či stabilita, protože ten kdo poskytuje neoprávněnou výhodu nebo nevykonává řádně své povinnosti nemůže na rozdíl od běžného kupce digitální měny utrpět reálnou ztrátu. Jím směňovaná hodnota je imateriální, z právního hlediska vlastně jakoby neexistuje, pokud se ovšem nechce jít sám udat a tak vlastně očekává proti plnění za něco co má pro ostatní zůstat skryto. Pokud jej nedostane nebo jej dostane v menší než očekávané výši, může to být nepříjemné, ale v každém případě se vyhne nutnosti potenciálně rizikového a kompromitujícího osobního kontaktu, kdy si navíc nemůže být jist, zda neobdrží policií podstrčené bankovky, jejíž čísla byla pečlivě zaznamenaná a které jsou navíc potřísněny fluorescenčním práškem, aby se dalo dokázat, že se jich opravdu dotkl. Dá se tedy říci, aniž by mi to činilo jakékoli osobní potěšení, že pro nejrůznější korupčníky jsou za současné situace virtuální měny dosud nedoceněným darem z nebes. Zásadní problém pro takového korupčníka nastane teprve v okamžiku, kdy bude chtít virtuální měnu směnit za standardní platidlo nebo za ní nakoupit nějakou hmotnou věc.

3 Závěr

Pokud si ale představíme situaci, že finálním příjemcem části nebo celého úplatku obstaraném politikem či vedoucím úředníkem veřejné správy je ve skutečnosti politická strana, která za tuto virtuální měnu nakoupí nějaké nehmotné statky, např. volební poradenství, reklamní kampaň, nikoliv nestranné průzkumy veřejného mínění. Stává se z takové korupce téměř dokonalý zločin. Domnívám se, že nedojde-li v dohledné době k rozumné a efektivní regulaci virtuálních měn, může to vést k významnému nárůstu některých druhů trestné činnosti a zejména v případě korupce, zejména té velké, k její faktické nepostižitelnosti. Vlastně jediným způsobem jak ji případně bude možné v takovém virtuálním světě bez osobního kontaktu jejich aktérů odhalit, zůstane odposlech a záznam telefonních rozhovorů a elektronické komunikace. Byť se Česká republika v hodnocení zemí podle indexu CPI Transparency International každoročně více a více propadá, od posledního Somálska nás přece jen nějaké příčky dělí. Uvědomí-li si aktéři, zejména politické korupce možnosti, které jim virtuální měny poskytují, nemusí naše přiblížení k Somálsku trvat až tak dlouho. Tento záměrně sarkastický závěr jsem zvolila schválně, jako vážně míněné varování.

Reference

[1] ARENDTOVÁ, H. Krize kultury. Čtyři cvičení v politickém myšlení. Praha: Mladá fronta, 1993. ISBN 80-204-0424-4.

[2] ČECHOVÁ HUMPOLCOVÁ, T. Význam výchovy v boji proti korupci. Magisterská práce na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Praha 2012.

[3] FRIČ, P. Jak (ne) bojujeme proti korupci. In Literární noviny. 7.10.2010, č. 40. ISSN: 1210-0021.

[4] SKUDNOV, R. Bitcoin Clients. Turku (Finsko), 2012. Dostupné z: http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/47166/Skudnov_Rostislav.pdf. [5] Litecoin. Bitcoin wiki. [Online] 2013. [Citace: 27. 3. 2014.] https://en.bitcoin.it/wiki/Litecoin.

[6] Buying bitcoins. Bitcoin wiki. [Online] 2013. [Citace: 27. 3. 2014.] https://en.bitcoin.it/wiki/Buying_bitcoins.

nejčtenější