Evžen Sýkora: Vzhůru do manažerských pozic
Zanedlouho přibudou na trh práce další absolventi bakalářského a MBA - studia CMI-ESMA.. Mezi základní cíle patří profilovat budoucí ( u některých studentů, zejména MBA, i stávající) „podnikatelské a firemní kapitány“, kteří by měli obsazovat řídící posty na různých úrovních organizačních hierarchií anebo realizovat vlastní podnikatelské projekty a stát se jejich úspěšnými lodivody. Přitom pracovní trh bude saturován absolventy dalších vysokých škol s obdobnými typy studia. Dovolím si jim předložit a doporučit pár námětů a rad pro jejich další profesní rozvoj
Ing. Evžen Sýkora, CSc.
Vzhůru do manažerských pozic!
Zanedlouho přibudou na trh práce další absolventi bakalářského a MBA - studia CMI-ESMA.. Mezi základní cíle patří profilovat budoucí ( u některých studentů, zejména MBA, i stávající) „podnikatelské a firemní kapitány“, kteří by měli obsazovat řídící posty na různých úrovních organizačních hierarchií anebo realizovat vlastní podnikatelské projekty a stát se jejich úspěšnými lodivody. Přitom pracovní trh bude saturován absolventy dalších vysokých škol s obdobnými typy studia. Dovolím si jim předložit a doporučit pár námětů a rad pro jejich další profesní rozvoj.
Manažerská, resp.„lídrovská“ pozice je nejen specifickým organizačně-řídícím, ale stejně tak psycho-sociálním postem, pro který jsou nutné
-
jak adekvátní odborné poznatky, dovednosti a postupně osvojované zkušenosti
-
tak i určité osobnostní vlastnosti, schopnosti, návyky a postoje
Řízení je dnes již jednoznačně považováno za speciální, vysoce fundovanou a náročnou profesi průřezového, integračního a multidisciplinárního charakteru. Nutně musí propojovat prvky „umění i vědy ", tj. musí být k němu nezbytná míra talentu a osobních předpokladů, systematicky – a trvale! - doplňovaných širokým spektrem účelově získávaných odborných vědomostí, osvojovaných dovedností, návyků a technik i průběžně získávaných zkušeností.
Je třeba v této souvislosti varovat před sklonem k ryze a úzce technokratickým, ekonomistickým a pragmatickým tendencím a postojům, zjednodušujícím problematiku úspěšného podnikání pouze na otázky efektivního využívání finančních zdrojů, technické a technologické modernizace, informační vybavenosti, systémové organizace a procesní algoritmizace, které určovaly v různých etapách některé koncepce managementu dvacátého století. Klasický„kybernetický“ modelřízení jako vztahu aktivního řídícího subjektu a ovládaného řízeného objektu je v dnešní době v podnikatelském prostředí stále méně použitelný. V historii lidstva zcela nesrovnatelná dynamizace společenského, sociálně-ekonomického a vědecko-technického rozvoje, nastartovaná zejména v druhé polovině minulého století a plně pokračující v začátku nového tisíciletí, přináší do řídících procesů zcela nové prvky,z nichž uvádím ty nejvýznamnější:
do řídících procesů
rostoucí materiální životní úrovní přináší stále vyšší převis „nabídky nad poptávkou“, čímž se zvyšujedrsné konkurenční prostředí
získávají stálevyšší míru svého pracovně-společenského i profesního statusu
(„zákoníky práce“ aj.- minimální mzda, délka pracovní doby, dovolené, ochrana zdraví ap.)
(nahrazování jednoduchých činností technikou a vytváření stále složitějších a „kombinovaných“
pracovních pozic)
Jen z těchto objektivních faktorů je zřejmé, že se podstatně mění celý mechanismus firemního řízení a vnitřní řídící vztahy ¨- úspěch moderní firmy je podmíněn maximální aktivizací celého personálu (od ředitele až po recepčního).
Názorů na strukturu profilu moderního a efektivního manažera můžeme najít v klasické i současné literatuře nepřeberné množství. Navíc dochází k určité diferenciaci pojmů – manažer, lídr, kouč. S určitým zjednodušením lze rozlišovat :
charakteru (finanční, produkční, organizační, personální a pohybuje se v „horních
patrech“ firemní hierarchie
splnění zadaných cílů
V této souvislosti se tradičně formulují tzv. styly řízení (vedení), které v podstatě charakterizují základní vztah mezi vedoucím a jeho spolupracovníky. Od těch klasických kategorií – autokrat, demokrat, liberál – přes jejich další modifikace (konkurenční, charismatický aj.) až po „nejnovější“ hit,tzv. koučování.
Tato poněkud „schématicko-škatulkovitá“ pojetí je nutno konfrontovat se zásadní podstatou a mechanismem řídícího procesu moderní firmy
přičemž
-
každý vedoucí je individualita, každý pracovník je individualita, každý řídící akt probíhá ve specifických, možno říci „individuálních“ podmínkách
z čehož vyplývá, že
jediným efektivním typem řízení je styl pružný, tvůrčí a diferencovaný
Skutečný a efektivní „styl vedení“ musí být především flexibilní a to ze tří základních pohledů :
- jednoduché (manuální, obslužné) činnosti, vykonávané lidmi s nízkou kvalifikací, vyžadují
striktnější řízení a pravidelnou kontrolu,
- u složitějších činností, náročnějších na odbornou způsobilost pracovníka, je nutno přecházet
do volnějších, kooperativních forem vedení
při formulování a zadávání úkolu
a „tvrdší“ řízení“ při finalizaci
spolupráce při určování cílů
řídící prostor
koordinace v procesu realizace ?
operativní řízení ve finální fázi ?
G
just in time
U první kategorie se jedná o dynamické, kreativní, komunikativní a spíše emocionální „prospektorské“ typy, kteří se nebojí rizika (nebo ho i podceňují), snažící se při vhodné motivaci o „vlastní zvyšování laťky“ a hledání nových příležitostí k sebeprosazení. Aktivně participují na konkretizaci cílů a „berou je za své“. Těm je nutno spíše jen vymezit „manévrovací realizační prostor“ a omezit míru kontroly, kterou mohou chápat jak „projev nedůvěry“ ve vlastní schopnosti. Jsou vhodní pro činnosti s požadovanou mírou kreativity a umění orientovat se v proměnlivých situacích.
Druhá zmíněná skupina zahrnuje rozvážnější až úzkostlivější typy lidí, kteří „mají rádi jistotu a neradi se pouštějí do neznáma“, inklinují k racionalitě a „řádu věcí“ a jsou vděčni za solidní zacházení a naopak rádi přijímají průběžnou možnost konfrontace „své cesty“ se stanoveným záměrem či plánem. Jsou vhodní pro relativně stabilizované a opakované činnosti.
Vlivem těchto skutečností dochází i k podstatným změnám v pozici a roli řídícího pracovníka:
-
akceptuje a snaží se plně aplikovat základní mechanismus pracovní výkonnosti jedince, který spočívá v kombinaci odborné způsobilosti, adekvátní požadavkům dané pracovní pozice, a nezbytnépozitivní motivaci
Jedním z módních „hitů“ se v posledních letech stává tzv. koučink (coaching). Jedná se v podstatě o formu průběžné realizace výše zmíněných změn ve vztahu vedoucího a členů jeho kolektivu, tj „těsnější“ přístup k nim s cílem jejich výraznější motivace k vyšší výkonnosti, zejména na základě získávání nebo rozvíjení specifických pracovních dovedností a sebeanalýzy vlastních možností a „slabin“. I když ve firemní praxi se do role koučů dostávají interní nebo externí specialisté, základní úlohu by měl plnit přímý šéf, který nejlépe má možnost své kolegy poznávat v různých situacích a analyzovat jejich pozitivní stránky i nedostatky. Základní cíle koučovacího stylu vedení lze stručně vytyčit takto:
v čem mám rezervy a možnosti rozvoje
Zpětná vazba :
Ve firemní praxi se role kouče vyskytuje ve třech modifikacích :
přímý šéf
kouč trénovaný interní pracovník
externí profesionál
Přehled předností a nevýhod koučování podle typu rolí
|
externí kouč
|
interní kouč
|
vedoucí - šéf
|
role
|
sebereflexe šéfů,
team-lídrů,
příprava interních koučů
|
sebereflexe team-lídrů
a manažerských
rezerv
|
znalost členů kolektivu a možnost ovlivňovat jejich sebereflexi
|
přednosti
|
neutralita, diskrétnost,
větší „otevřenost“ koučovaného
|
odborná a tematická znalost, vazba na cíle interního personálního rozvoje
|
odborná a tematická znalost, blízkost praxi, vzájemná znalost s koučovaným
|
možné
problémy
|
chybějící odborná a tematická kompetence,
možná nedůvěra
koučovaného
|
možná nedůvěra nebo ostych koučovaného,
příp. „strach z odhalení nedostatků“
|
subjektivismus, možnost konfliktu,
„strach z vnitřní
konkurence“
|
Je zřejmé, že moderní firmy si stále více uvědomují nutnost průběžné aktivizace svých pracovníků a vytváření možností jejich diferencovaného osobního rozvoje, což zejména u mladých lidí by mělo být velmi výrazným motivačním podnětem.
Jsem přesvědčen, že naši studenti, resp. absolventi během studia obdrželi solidní „základní výbavu“ pro efektivní výkon různých specializovaných i řídících pozic. Každý musí sám zvážit, který typ svého pracovního uplatnění si vybere.
Manažerská činnostje na jedné straně velmi atraktivní – prestižně i finančně - současně však vyžaduje enormní nasazení (psychické ale i fyzické, zejména z hlediska časové zátěže „bez hranic řádné pracovní doby“), schopnost průběžného doplňování vlastní „poznatkové základny“, učení se zkušenostmi a především odolnost proti opakovaným stressovým situacímjak z hlediska nutnosti průběžného rozhodování a řešení věcných problémů, tak i různého typu interpersonálních vztahů a konfliktů. A právě tak schopnost přebírat „kolektivní odpovědnost“ za dosažené výsledky.
Proto pro někoho je daleko zajímavější a osobně i méně zatěžující orientovat se na odborné specializované pozice, kde si plně odpovídám jen za svou práci a nejsem průběžně vystaven řadě dalších vnějších tlaků a komplikovaných řídících situací. A pokud si získám pověst „odborníka“, budou se o mne firmy prát. Zatímco pozice manažera nikdy není příliš jistá !
Přeji všem budoucím absolventům, aby si dokázali vybrat odpovídajícítyp svého profesního uplatnění v dynamické a „turbulentní“ firmě či při realizaci vlastních podnikatelských záměrů !
Ing.Evžen Sýkora, CSc.
Czech Management Institute Praha
- Escuela Superior de Marketing y Administración ESMATUR Barcelona
Anotace : Problematika úspěšného uplatnění absolventů bakalářského a MBA-studia CMI-ESMA
a podobných studijních oborů v moderní manažerské praxi.
Literatura:
Frenzel, R. : Poprvé šéfem,Grada Publishing, 2009
Haberleitner, E.,Deistler,E.,Ungvari, R.: Vedení lidí a koučování v každodenní praxi, Grada Publishing, 2009
Pitra,Z.: Dovednosti a image managera,BIVŠ, 2002
Owen, J. : Tři pilíře úspěšného manažera, Grada Publishing, 2009
Sýkora,E.: Řízení firem a institucí, účelový studijní text, ESMA 2014
Whitmore, J.: Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti, Praha, Management Press 2004